het-belang-van-een-goede-zoekmachine | FloQui | FloQui.nl

Het belang van een goede zoekmachine

Gepubliceerd op 13-01-2022

Een van de belangrijkste onderdelen van een website - zeker op blogs, nieuwssites en webshops - is de zoekbalk. Tegelijkertijd is dit vaak het stukje waar door de website-eigenaar het minst aandacht aan wordt besteed. Best gek eigenlijk. De meeste standaard zoeksystemen binnen websites zijn namelijk helemaal niet zo goed. Daarom ga ik in deze blog dieper in op het belang van goede zoekmachines - en waarom je juist ook aandacht aan het zoekmechanisme van jouw website zou moeten besteden.

Wellicht heb je dit artikel gevonden via een zoekmachine. De kans is heel groot dat die zoekmachine Google heet. Misschien vraag je je af hoe het toch kan dat Google zo goed is in het geven van relevante resultaten, terwijl je die ervaring misschien helemaal niet hebt bij Bing - de zoekmachine van Microsoft. Dat komt door het algoritme van Google. Niemand weet precies hoe dat algoritme werkt, en Google geeft slechts heel soms hints over aspecten die het algoritme meeneemt in het samenstellen van zoekresultaten. Hoe het ook mag werken - feit is dat Google ontzettend goed is in het tonen van passende resultaten. Als jij zoekt op schoenen, krijg je een pagina vol webshops die schoenen verkopen.

Veel websites bevatten ook een zoekformulier. Bij systemen zoals Wordpress is dit een standaard ingebouwde functie die je kan toevoegen aan jouw website. In tegenstelling tot Google, heb jij waarschijnlijk geen medewerkers die zich bezig houden met het algoritme van het zoekformulier op je website of de indexering van alle inhoud van jouw website. In dat geval moet je het doen met de manier waarop jouw CMS systeem besluit te zoeken. Zo kijkt Wordpress vooral naar de posttitel (of producttitel) en in enige mate naar de inhoud van de post of beschrijving van het product, en houdt bijvoorbeeld Shopware standaard alleen rekening met de titel van het product en de zoekwoorden die jij instelt bij het product. Helaas leidt dit heel vaak tot slecht werkende zoekformulieren. Een klein praktijkvoorbeeld:

We zijn op zoek naar een knaagdierkooi. We hebben X webshops, en besluiten via het zoekformulier het woord

Webshop 1

Je krijgt bijna de indruk dat deze website geen kooien verkoopt, maar niets is minder waar. De resultaten zijn totaal ongerelateerd aan de zoekopdracht, en hoewel er 119 resultaten zijn, zit er geen enkele kooi bij. Dat is dan wel weer een prestatie an sich.